Gewoon gezond/ Gezond diner

Vegetarische zalm met pistache kruiden korst met asperges en krieltjes

Sinds September vorig jaar eet ik volledig vegetarisch. Ik krijg vaak de vraag of ik dat dan niet moeilijk vind en of ik geen dingen ‘mis’. Nou nee, eigenlijk niet! Er zijn tegenwoordig zo veel lekkere vleesvervangers dat je als vegetariër niks te kort komt. Maar de naam zegt het al, er zijn veel goede VLEESvervangers, how about vis!? Ik was echt geen grote viseter hoor, maar een stukje zalm, goed gebakken in wat roomboter, vond – en vind – ik wel erg lekker. Dus ja, misschien mis ik dat dan toch een beetje. Gelukkig kreeg ik twee weken geleden een mailtje van SoFine met de vraag of ik hun nieuwe plantaadige zalmfilet wilde proberen. Uhhh JA! Ik moet toegeven dat ik wel een beetje sceptisch was, want ik kon me niet zo veel voorstellen bij vegetarische vis. Maar ik ging er mee aan de slag en maakte vegetarische zalm met pistache kruiden korst. 

Vleesvervangers

Eigenlijk vind ik het altijd een stomme vraag als mensen me vragen of dat dan niet moeilijk is om vegetarisch te eten. Welk gedeelte van ‘vegetarisch eten’ zou er precies moeilijk moeten zijn dan? Het koken? Het boodschappen doen? Het eten zelf? Er liggen zo veel vleesvervangers in de supermarkt dat je letterlijk elke dag van de maand een andere zou kunnen eten. Daarnaast kun je ook meer dan genoeg eiwitten halen uit eieren, zuivel en peulvruchten. Dus hoezo moeilijk? Ik denk zelf dat het moeilijke gedeelte zit in het doorbreken van een gewoonte die we al generaties lang doorgeven: elke avond vlees op tafel. Een gewoonte die nogal hardnekkig lijkt te zijn. Mensen storten zich met volle overgave op koolhydraatarme diëten waarbij ze brood, pasta, bananen, rijst en vul de lijst nog maar even aan, links laten liggen, maar dat ene stukkie vlees inruilen voor een plantaardig alternatief dát lijkt een te grote opgave te zijn. Ik begin nu als een behoorlijke vega activist te klinken (wat ik overigens totaal niet ben, want ik geloof dat niemand vegetariër zou hoeven zijn als iedereen gewoon wat mínder vlees zou eten, maar dat is een andere discussie die we wel een andere keer voeren), maar mijn boodschap is eigenlijk gewoon: probeer het eens! Ervaar zelf dat het helemaal niet ‘moeilijk’ is. Ervaar zelf eens dat het gewoon hartstikke lekker kan zijn.

SoFish Fillets Salmon Style

Dus, nu ik jullie hopelijk overtuigd heb vanavond vegetarisch te eten, kunnen we verder met mijn zoektocht naar vegetarische vis. Op Pinterest zag ik wel eens recepten voorbij komen voor vegetarische ‘gerookte zalm’ gemaakt van wortel, maar bij het zien van de bereiding daarvan haakte ik af. Wat een gedoe! Ik was dus wel erg benieuwd naar de ‘zalm filets’ van SoFine. Het bereiden van die filets is namelijk helemaal geen gedoe. Gewoon even 9 minuten bakken in de pan of 11 minuten garen in de oven. De SoFine ‘zalm filets’ worden gemaakt van biologische soja. Daarnaast zijn ze een bron van vezels en eiwitten, altijd mooi meegenomen. Maar het belangrijkste is natuurlijk: Hoe smaakt het!? Bij de eerste hap dacht ik ‘huh, waar blijft de zalm smaak’. Toen ik wat langer op de filet kauwde kwam er een milde vissige zalmsmaak naar boven. Deze was niet zo sterk als ik me herinner van een stukje zalm filet, maar de smaak zat er aan. Qua structuur is de filet een beetje ‘flaky’ net zoals echte zalm. Wat ik alleen jammer vond was dat de filets wat droog waren. Dat is wat mijn betreft dus een verbeterpuntje.

Vegetarische zalm met pistache kruiden korst

Na de zalm voor de eerste keer geproefd te hebben, maakte ik er de keer erop een echt lente gerecht mee: zalm met pistache kruiden korst, asperges en gebakken aardappeltjes. Klinkt vrij fancy toch? Maar wees gerust, het is allemaal een stuk gemakkelijker dan het eruit ziet.

zalm met pistache kruiden korst

zalm met pistache kruiden korst


Vegetarische zalm met pistache kruiden korst met asperges en krieltjes

Ingrediënten (voor 2 personen)

Voor de zalm met pistache kruiden korst

– 1 verpakking SoFine salmon style filets (te koop bij Jumbo)
– 20 gram pistache nootjes
– 1 knoflook teentje
– rasp van de schil van 1/2 citroen
– een handje verse groene kruiden zoals peterselie, dille en/of dragon
– 15 gram roomboter, ghee of kokosolie
– zout en peper

Voor de rest van de maaltijd

– 400-500 gram witte asperges
– 300 gram krieltjes
– boter of olie om in te bakken
– eventueel ter garnering wat verse groene kruiden

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden. Schil vervolgens de asperges. Doe de asperges in een pan water en breng aan de kook. Laat de asperges 5 minuten doorkoken. Haal de pan van het vuur en laat de asperges in het kookvocht 15 tot 20 minuten nagaren.

Kook vervolgens ook de krieltjes beetgaar in 10 tot 15 minuten.

Ga verder met de zalm. Hak de pistache nootjes fijn, snijd de knoflook en de kruiden fijn. Meng deze ingrediënten met de citroen rasp, boter, zout en peper. Leg de zalm filets in een ovenschaal en verdeel het pistache kruiden mengsel hier overheen. Zet de zalm in de oven en gaar deze 15 minuten.

Giet de krieltjes af en bak deze vervolgens goudbruin in een koekenpan met een klontje boter.

Verdeel de krieltjes over twee borden. Schep de asperges uit het kookvocht op de borden. Leg eventueel nog een klontje boter op de asperges en verdeel er wat verse groene kruiden over. Haal de zalmfilets uit de ovenschaal en leg ze op de borden.

 

Deze blogpost schreef ik in samenwerking met SoFine. Lees hier mijn disclaimer over samenwerkingen. 

No Comments

Leave a Reply