Gewoon gezond/ Gezond ontbijt

Kefir chiapudding met homemade aardbeien rabarber compote

Er is iets nieuws in ‘gezondheidsland’: kefir! Oke, super nieuw is dat niet, want ik zag dit al vaker voorbij komen in recepten op Pinterest, maar ik gok dat jij nu denkt ‘Kefir, wat is dat!?’. Dat is een soort van gefermenteerde zuiveldrank. Ik maakte er dit lekkere ontbijt mee: kefir chiapudding met homemade aardbeien rabarber compote. 

Gut health

Overal zie je producten voorbijkomen die goed zijn voor de gezondheid van je darmen. Vaak bevatten die producten veel probiotica, bacteriën die goed zijn voor je darmen. Vroeger kreeg je misschien een flesje Yakult van je moeder in je handen geduwd, maar tegenwoordig eet je als echte millennial natuurlijk veel hippere producten zoals kombucha, zuurkool, misosoep en kefir. Heb je al die probiotica echt nodig? En werken al die drankjes echt? Tja, geen idee! Ik ben geen voedingsnerd of diëtist, dus ik nam even een kijkje op de site van het Voedingscentrum. Daarop vond ik het volgende:

“Bacteriën zoals probiotica, komen via de maag in de darmen terecht. Vaak worden bacteriën al in de maag door het maagzuur, of in dunne darm door de gal, gedood. Om überhaupt werkzaam te kunnen zijn moeten probiotica in voldoende mate de de maag overleven. Ze bereiken vervolgens de dunne darm  en uiteindelijk de dikke darm.” – Voedingscentrum

Onzin dus?

Nou, misschien niet. Voor sommige mensen kunnen probiotica wel degelijk een bijdrage leveren aan de gezondheid, bijvoorbeeld bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Verder is het onderzoek naar voeding natuurlijk nooit af, dus wie weet welke ontdekkingen er nog gedaan worden over deze ‘goede bacteriën’. Het Voedingscentrum schrijft in ieder geval dat er nog geen nadelige gevolgen bekend zijn over de werking van probiotica, dus jij kunt de volgende keer dat je weer in een hipster koffietentje zit met een gerust hart een glas gefermenteerde kombucha bestellen. Nou ja, en daarnaast is het ook gewoon hartstikke lekker! Veel gefermenteerde dranken hebben een fris zure smaak en een lichte tinteling, een soort frisdrank, maar dan beter.

Kefir

Na dit opstel over probiotica, heb ik nog steeds niet verteld wat kefir dan is. Kefir is een drank die gefermenteerd wordt met een mengsel van melkzuurbacterien en gisten. Deze klonteren samen tot kefir korrels. Wanneer je deze toevoegt aan water of melk en dit bewaart bij kamertemperatuur, wordt de lactose uit de melk omgezet in koolzuurgas, een beetje alcohol en melkzuur. de kefir korrels worden vervolgens uit de drank gezeefd en wat je overhoudt is kefir. Vroeger moest je zelf aan de slag om kefir te maken, maar tegenwoordig koop je het gewoon in de supermarkt. Ik gebruikte de kefir drank van Optimel. Die friszure kefir verwerkte ik in een kefir chiapudding, afgetopt met mijn eigen homemade aardbeien rabarber jam.

kefir chiapudding


Kefir chiapudding met homemade rabarber compote

Ingrediënten (voor 2 porties)

Voor de kefir chiapudding

– 6 eetlepels chiazaad
– 400 milliliter Optimel kefir naturel

Voor de aardbei rabarber compote

– 6 stengels rabarber
– 250 gram (diepvries) aardbeien
– 1 zakje vanillesuiker (optioneel, maar wel lekker)

Ter garnering (optioneel): verse aardbeien en wat blaadjes munt of basilicum

Bereiding

Neem twee potjes of bakjes en doe hier de chiazaadjes in. Voeg de kefir toe en roer goed door. Zet de potjes in de koelkast voor minimaal 3 uur, maar je kunt dit het beste de avond van tevoren maken en een nachtje in de koelkast zetten, zodat je de volgende ochtend direct kunt ontbijten.

Maak vervolgens de aardbei rabarber compote. Snijd de rabarber in stukjes en doe deze samen met de aardbeien, vanillesuiker en een scheutje water (ongeveer 50 milliliter) in een pan. Verwarm het geheel en laat de compote 10 minuten zachtjes pruttelen. Prak de rabarber en aardbeien met een vork fijn en doe de compote in een potje.

Haal de chiapudding de volgende ochtend uit de koelkast en top deze met de aardbei rabarber compote en wat verse aardbeien.

No Comments

Leave a Reply