Gewoon gezond/ Gezond ontbijt/ Gezond tussendoortje

Chocolade bananabread met pindakaas

Ik maak bijna wekelijks een bananabread. Daarvoor volg ik meestal het recept van mijn basis bananabread, maar natuurlijk geef ik er elke keer weer mijn eigen draai aan: wat appel blokjes door het beslag, een extra handje noten of een lepeltje sambal (Ja echt! Dat is lekker!). Eigenlijk deel ik die variatierecepten nooit, want ja, zit er iemand echt te wachten op nóg een bananabread recept? Het internet overstroomt ermee. Jullie lieten me op Instagram weten dat jullie toch graag het recepten wilden van dit chocolade bananabread met pindakaas, dus ja, u vraagt wij draaien, bij deze het recept. 

Bread, cake, baksel?

We moeten het toch even over die naam hebben, ‘bananabread’. Want een brood is het eigenlijk niet, toch? Maar een echte cake is het ook niet. Het is een soort twijfelgeval. Het is niet zo zoet, smeuïg en vettig als een cake, maar het is ook niet zo droog en saai als brood. Misschien moeten we het vanaf nu gewoon bananenbaksel noemen om verwarring te voorkomen… Ik eet zo’n plak bananabread in ieder geval vaak als gezond tussendoortje of ik neem een paar plakjes als ontbijt. Tja, en dat kun je met een cake beter niet doen.

Chocolade bananabread met pindakaas

Om van het basis bananabread recept een chocolade bananabread (of bananenbaksel) te maken hoeft je eigenlijk maar twee ingrediënten toe te voegen: cacaopoeder en instant koffiepoeder. Het cacaopoeder voeg je toe voor de chocoladesmaak (dat zag je vast wel aankomen) en het instant koffiepoeder zorgt ervoor dat die chocoladesmaak net iets intenser wordt. Ik voegde maar een half theelepeltje toe, maar je kunt ook wat meer toevoegen als je je bananabread meer koffiesmaak wilt geven. Maak het geheel nog even af met een swirl van pindakaas en het geheel zie ter ook nog eens super fancy uit.

chocolade bananabread

chocolade bananabread


Chocolade bananabread met pindakaas

Ingrediënten (voor ongeveer 10 plakken)

– 150 gram havermout
– 3 eieren
– 3 rijpe bananen, hoe meer bruine spikkels op de schil hoe beter
– een snufje zout
– 3 theelepels cacaopoeder
– 1/2 theelepel oplos koffie poeder
– 1 theelepel bakpoeder
– 1 theelepel bakin soda
– 1 eetlepel (appelcider) azijn
– 50 gram pinda’s + extra ter garnering
– 50 gram pure chocolade, grof gehakt
– 2 eetlepels pindakaas (ik gebruik de 100% pindakaas van de AH, die is vrij vloeibaar dus die kun je mooi over je bananabread swirlen)

Bereiding

Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een cakevorm met bakpapier.

Doe de bananen en eieren in een blender of keukenmachine en mix deze tot een gladde puree. Heb je geen blender, dan kun je de bananen ook met een vork prakken en de eieren er door klutsen.

Meng het havermout, zout, cacaopoeder, koffiepoeder en bakpoeder in een kom. Voeg hier de bananenpuree aan toe en meng alles goed door elkaar. Meng de gehakte pinda’s en pure chocolade er doorheen.

Nu komt de truc om het bananabread luchtig te maken. Strooi de baking soda over het beslag en giet hier de appelcider azijn overheen. Dit gaat schuimen doordat de baking soda reageert op het zuur uit de azijn. Roer het schuim door het cakebeslag en verdeel het vervolgens over het cakeblik. Swirl twee eetlepels pindakaas over de bovenkant en garneer met wat extra pinda’s.

Bak de cake 45 minuten. De cake is gaar wanneer je er een satéprikker in kunt steken en deze er schoon, dus zonder cakeresten of ongaar beslag, weer uit komt.

No Comments

Leave a Reply