Gemakkelijk ontbijt/ Gewoon gemakkelijk/ Gewoon gezond/ Gezond ontbijt

Cottage cheese ontbijt met aardbeien

Dit is er weer eentje in de categorie ‘gewoon gemakkelijk’ hoor mensen. Zo gemakkelijk zelfs dat ik twijfel of ik het wel een ‘recept’ mag noemen. Maar de laatste dagen is dit echt mijn favoriete ontbijt, dus ik wil het jullie niet onthouden. Lekker fris, enorm voedzaam en boordevol eiwitten, dit cottage cheese ontbijt met aardbeien moet je echt proberen. 

Cottage cheese

Cottage cheese of hüttenkase zoals de Duitsers zeggen ken je misschien vooral van hartige gerechten. Van een boterham met cottage cheese en kipfilet of, zoals mijn moeder altijd deed, een lepel door de salade. Maar omdat cottage cheese van zichzelf een vrij neutrale smaak heeft, kun je er ook prima zoete dingen mee maken, zoals dit cottage cheese ontbijt met aardbeien.

Cottage cheese is, net zoals kwark, hele, hele jonge kaas. Bij het maken van kaas worden er aan melk stermsel en zuursel toegevoegd, waardoor de eiwitten in de melk samen gaan klonteren. Voor het maken van kaas worden die klontjes (wrongel) samengeperst tot een blok en vervolgens begint het weken of maanden lange rijpingsproces. Cottage cheese is een stuk gemakkelijker te maken. De wrongel wordt gewassen en eventueel nog gemengd met wat yoghurt. That’s it! Ik zou eigenlijk wel eens willen proberen om zelf cottage cheese te maken. Heeft iemand van jullie dat wel eens geprobeerd? Maar goed. Dat is voor een andere keer, nu gaan we gewoon even dit easy peasy cottage cheese ontbijt met aardbeien maken.

Mocht je meer cottage cheese ontbijtjes willen? Mooi! Ik ben fan van dit ontbijt dus je vind op mijn blog nog een paar andere variaties: Cottage cheese ontbijt met peer en Cottage cheese ontbijt met chia jam.

cottage cheese ontbijt


Cottage cheese ontbijt met aardbeien

Ingrediënten (voor 2 porties)

– 200 gram cottage cheese
– 400 gram magere kwark
– 50 gram AH krokante muesli aardbei*
– 200 gram diepvries aardbeien*
– topping: verse basilicum (dat is natuurlijk volledig optioneel en nutteloos, maar het ziet er wel leuk uit en het ruikt lekker)

*Je kunt hiervoor elke andere muesli of granola gebruiken en elke soort fruit die je lekker vindt.

Bereiding

Ontdooi de diepvries aardbeien in de magnetron (of in een pannetje) en prak deze met een vork tot puree. Verdeel de puree over twee bakjes of potjes.

Meng de cottage cheese met de kwark en doe dit mengsel in de twee potjes.

Top het geheel met wat AH krokante muesli aardbei en wat verse basilicum. 

Tip: Je kunt dit ontbijtje ook de avond van tevoren maken en klaarzetten in de koelkast. Als je dat doet, raad ik je aan de muesli pas de volgende ochtend toe te voegen net voordat je gaat ontbijten. Zo blijft je muesli lekker krokant.

No Comments

Leave a Reply