Gewoon gezond/ Gezond diner

Vegan Mac & Cheese van pompoen

Mac & Cheese is een Amerikaanse klassieker bestaande uit macaroni met een overload aan gesmolten kaas. Een vegan Mac & Cheese lijkt dus per definitie onmogelijk te zijn, want veganisten eten geen kaas. Toch kun je met een paar slimme trucjes een saus maken die lijkt op de Amerikaanse Mac & Cheese. Die erop lijkt zeg ik, want eerlijk is eerlijk, net zo goed als het vette, romige origineel is deze variant niet. Maar hij is wel een stuk gezonder, helemaal plantaardig en nog steeds hartstikke lekker!

Ben je vegan dan?

Voordat ik mails, appjes en DM’s ga krijgen, nee, ik ben niet weer vegan geworden (in januari probeerde ik het een maandje, hier kun je mijn ervaring lezen). Wel eet ik nog steeds veel plantaardig: ik gebruik havermelk in mijn havermoutjes, ik bak in plantaardige vetten zoals kokosolie en olijfolie (oke, en soms in ghee, want dat is zooo lekker) en ik eet (bijna) geen vlees of vis. Toch eet ik ook nog steeds ijsjes, bakken kwark en zo nu en dan een stukje vlees als ik daar heel veel zin in heb. Wat ben ik dan? De term ‘vegan’ past overduidelijk niet bij mijn eetpatroon. Ook vegetariër ben ik niet echt, al belandt er echt maar eens in de twee weken een stukje vlees op mijn bord. Toch vind ik de term ‘flexitariër’ ook niet helemaal geschikt. Volgens Natuurenmilieu.nl ben je flexitariër wanneer:  “je minstens 1 dag per week geen vlees, vis, vleeswaren of vleessnacks eet.”. Bij mij is het eigenlijk omgedraaid. Ik hóógstens 1 dag per week vlees of vis. Ik vind dus dat ik ook geen flexitariër ben, maar wat ben ik dan wel! Help, identiteitscrisis! Het boek ‘Moet er nog vlees zijn‘ van Laurens Meyer (dikke aanrader trouwens) gaf een antwoord op mijn identiteitscrisis. Ik ben een ‘Veggievooral’. Een Veggievooral: “eet dierlijke en plantaardige voeding maar kiest er bewust voor om vooral plantaardig te eten”. Daar kan ik me wel in vinden.

Vegan Mac & Cheese

Zo, dat was even een uitwijding over mijn eetpatroon, ik hoop dat je nog niet afgehaakt bent na mijn persoonlijke identiteitscrisis, want nu gaan we het even over deze vegan Mac & Cheese hebben. Als basis voor de saus gebruikte ik gepureerde pompoen. Door de zachte en romige textuur doet deze een beetje aan gesmolten kaas denken. De smaak van kaas probeerde ik te benaderen door gebruik te maken van edelgist vlokken. Voordat je nu in paniek raakt van dit ietwat ongewone ingrediënt, rustig aan, je kunt het gewoon bij de Appie kopen. Edelgist vlokken hebben een beetje de smaak van oude kaas en zijn dus erg geschikt om te gebruiken in vegan gerechten die je een beetje naar kaas wilt laten smaken. Verder maakte ik het geheel af met een lekker korstje van ‘Vegan parmezaanse kaas’. Dat is een kruimelig mengsel op basis van cashewnoten, waardoor je gerecht een mooi korstje krijgt. Al met al een lekkere plantaardige maaltijd, maar stiekem komt hij niet in de buurt van een échte Mac & Cheese, dus ga hem daar vooral niet mee vergelijken.

vegan mac & cheese

vegan mac & cheese


Vegan Mac & Cheese van pompoen

Ingrediënten (voor 2 personen)

– 1 flespompoen
– 2 uien
– 1 bol knoflook
– 100 milliliter soja- of haverroom (of gewone kookroom voor een non-vegan Mac & Cheese)
– 100 gram pasta
– 1 bakje kastanje champignons
– 2 eetlepels edelgistvlokken
– 4 eetlepels ‘vegan parmezaanse kaas’ (recept hieronder)

Ter garnering (optioneel): verse basilicum

Voor de ‘vegan parmezaanse kaas’

Naar recept van Wateetjedanwel.nl

– 150 gram ongezouten cashewnoten
– 15 gram edelgistvlokken
– 6 gram zeezout
– 4 gram knoflookpoeder

Meng alle ingrediënten met een keukenmachine of blender tot een grof kruimelige massa.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de pompoen in de lengte doormidden en verwijder de pitjes met een lepel. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Bestrijk de pompoenhelften met wat olijfolie en leg ze met de snijkant naar beneden op de bakplaat. Snijd de uien door de helft en halveer de bol knoflook. Besprenkel deze met wat olie en leg ze op de bakplaat. Zet de bakplaat in de oven en rooster de pompoen, uien en knoflook 45 minuten.

Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de champignons in vieren en bak deze in een koekenpan met wat olie.

Haal de pompoen uit de oven. Schep het zachte vruchtvlees met een lepel uit de schil en doe deze samen met de haverroom in een blender of keukenmachine. Verwijder de schil van de uien en knoflook en deze ook in de blender. Voeg de edelgistvlokken toe en blend alles tot een gladde massa.

Meng de pompoensaus met de gekookte pasta en gebakken champignons. Giet het geheel in een ovenschaal of ovenvaste pan. Strooi tot slot een laagje vegan parmezaanse kaas over de bovenkant en zet de ovenschaal in de oven. Bak het geheel 10 minuten op 180 graden.

No Comments

Leave a Reply