Gewoon gezond/ Gezond diner/ Gezonde lunch

Groene salade met avocado dressing

Heel veel groener dan dit wordt het niet. Een salade vol bladgroenten, komkommer en groene olijven en, om het geheel af te maken, een groene avocado dressing.

Zonder vlees

Op het moment dat ik dit schrijf is het de Nationale Week Zonder Vlees. Nu eet ik zelf al een tijdje vegetarisch, dus wilde mezelf uitdagen en een stapje verder gaan. Tijdens deze Week Zonder Vlees probeer ik dus niet alleen mijn vleesinname, maar ook mijn zuivelinname te beperken. Met deze salade lukt dat gemakkelijk, want hij is helemaal plantaardig. In plaats van vlees, gebruikte ik in dit recept erwten-eiwit reepjes van Koro. Dit zijn gedroogde reepjes ven erwten-eiwit die je zelf even in wat water kunt weken en vervolgens lekker goudbruin kunt bakken.

Groene avocado dressing

Een salade is voor mij niet compleet zonder dressing. Moeilijk hoeft dat niet te zijn hoor, met een scheutje olijfolie en azijn ben ik al tevreden. Dit keer bleef ik in het groene thema en maakte ik een avocado dressing.

avocado dressing avocado dressing

Heb je dit of een van mijn andere recepten gemaakt? Leuk! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Laat het me weten via een reactie hieronder of deel jouw foto van het gerecht op Instagram en tag me even @gewoonhanne. Smakelijk eten!


Groene salade met avocado dressing

Ingrediënten (voor 1 persoon)

– een handje spinazie
– een handje rucola
– 1/2 stronk witlof
– 1/3 komkommer
– 2 eetlepels groene olijven
– een handje tuinkers
– een handje erwten-eiwit reepjes (of vegetarische kipstukjes)
– olie om in te bakken
– zout en peper naar smaak

Voor de avocado dressing

– 1/2 avocado
– 1 eetlepel azijn
– 1 eetlepel olijfolie
– peper en zout naar smaak

Bereiding

Week de erwten-eiwit reepjes 15 minuten in een bakje lauwwarm water.

Snijd de komkommer met een spiraalsnijder in slierten. Heb je deze niet, snijd de komkommer dan in plakken. Snijd de witlof in reepjes.

Verhit wat olie in een pan. Doe hier de geweekte erwten-eiwit reepjes in. Bak de reepjes in enkele minuten goudbruin. Breng ze op smaak met wat zout en peper.

Verdeel de rucola, spinazie, witlof, komkommerlinten, tuinkers en olijven over een kom of bord. Leg hier de gebakken erwten-eiwit reepjes bovenop.

Prak de avocado en meng alle ingrediënten voor de dressing. Serveer deze bij de salade of roer hem er meteen doorheen.

 

Tip: wil je deze salade nog wat vullender maken? Voeg dan een portie quinoa of kikkererwten toe.

 

Liefs,

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply