Gemakkelijk ontbijt/ Gewoon gemakkelijk/ Gewoon gezond/ Gezond ontbijt

Overnight oats met bloemkool en blauwe bessen

Dat we meer groenten moeten eten, dat weten we inmiddels allemaal wel. Maar hoe dan!? Mijn tip is om op meerdere momenten op de dag groenten te eten, niet alleen bij de avondmaaltijd. Groenten bij de lunch, groenten als snack tussendoor en groenten als ontbijt. Groenten als ontbijt!? Jazeker! Dat is toch een mega goede start van je dag. Probeer deze overnight oats met bloemkool en blauwe bessen eens. 

Groenten

Het Voedingscentrum adviseert elke dag minimaal 250 gram groenten te eten. Wat denk jij? Haal jij die norm? Veel Nederlanders niet. Gemiddeld eten we met z’n allen namelijk maar iets meer dan de helft van die 250 gram per dag. Nu is het ook een behoorlijke opgave om bij de avondmaaltijd 250 gram groente weg te werken. Daarom kun je op zoek gaan naar andere momenten om wat groenten binnen te krijgen. Een salade bij de lunch, wat snacktomaatjes bij de koffie of wat groente in je ontbijt!

Overnight oats met bloemkool

Wanneer je groenten pureert, kun je ze in allerlei gerechten kwijt, ook in je havermout papje dus. Dit keer koos ik voor bloemkool, omdat dat een vrij neutrale smaak heeft. In combinatie met de blauwe bessen en een vleugje vanille aroma proef je de bloemkool nauwelijks terug. Dat terwijl je toch maar mooi 100 gram groente binnenkrijgt. Zo zit je vóór de lunch al bijna aan de helft van de dagelijkse hoeveelheid. Enthousiast geworden over groente in je ontbijt? Probeer dan ook eens dit havermoutje met pompoen.

Overnight oats met bloemkool


Overnight oats met bloemkool en blauwe bessen

Ingrediënten (voor 2 porties)

– 200 gram bloemkool (diepvries bloemkool werkt ook prima!)
– 80 gram havermout
– 300 milliliter melk (ik gebruik zelf graag de havermelk van Oatly, maar elke melk is prima)
– 1/2 theelepel vanille aroma bijvoorbeeld van Dr. Oetker of de flavor drops van Body & Fits (let op, gebruik hiervan maar een paar druppels)
– 150 gram blauwe bessen (ook hiervoor geldt, uit de diepvries is prima)

Bereiding

Kook de bloemkool gaar en giet het water af. Prak de bloemkool fijn met een vork of pureer hem met de staafmixer of blender. Je kunt de bloemkool tot een fijne puree pureren of er wat stukjes in laten. Ik vind dat laatste het lekkerste, maar doe wat jij zelf wilt. Meng de bloemkoolpuree met de havermout en de melk. Verdeel de pap over twee potjes of bakjes.

Doe ondertussen de blauwe bessen in de magnetron en verwarm deze tot de besjes helemaal zacht zijn. Prak ze met een vork fijn. Verdeel deze bessen puree over de twee potjes.

Dek de potjes of bakjes af en zet ze een nachtje in de koelkast, zo kun je de volgende ochtend direct aanvallen.

Tip: Geen zin om de bessenpuree te maken, je kunt dit overnight oats ook garneren met stukjes fruit of wat jam.

2 Comments

  • Reply
    Elle
    juni 10, 2019 at 7:52 pm

    Zou dit ook in te vriezen zijn voor later?

    • Reply
      Hanne
      juli 5, 2019 at 6:39 am

      Hi Elle, ik denk dat dat niet zo lekker is. Wat je wel kunt doen is een grote portie bloemkoolpuree maken en deze in kleinere porties invriezen, zodat je niet meer elke keer opnieuw bloemkool hoeft te koken. Dat scheelt ook al wat tijd.

    Leave a Reply