Gewoon de rest

Geld verdienen met bloggen. Hoe word je rijk van eten?

Rijk worden van eten. Tja, dat willen we allemaal wel. Ik ben bang dat ik je het antwoord op de vraag ‘Hoe word je rijk van eten?’ verschuldigd moet blijven, maar ik kan je wel vertellen hoe ik geld verdien aan het maken van recepten, foto’s en blogposts. Op Instagram vroeg ik jullie of jullie vragen over dit onderwerp hadden en die hadden jullie! In deze blogpost geef ik antwoord op de meest gestelde vragen over geld verdienen met bloggen. 

Geld verdienen met bloggen

Ik vind mezelf nog steeds een lucky basterd dat ik geld verdien met eten, foto’s maken en blogposts schrijven. Toen ik vier jaar geleden met mijn blog begon had ik nooit verwacht dat dit überhaupt een optie was. Tot ik zo’n twee jaar geleden de eerste mailtjes van bedrijven kreeg waarin zij me vroegen recepten met hun producten te maken. De mailtjes eindigden met de vraag: ‘Wat is je tarief?’. Ho wait, what!? Heb ik een tarief!? Ik kan je vertellen, dat had ik niet en ik had werkelijk geen idee. Inmiddels, een paar jaar later en na wat vallen en opstaan heb ik een hoop mooie samenwerkingen mogen doen en is dat bloggen een goed betaalde bijbaan voor me. Nog steeds voel ik me elke keer een lucky basterd als ik een factuur opstuur en me besef dat ik geld krijg voor mijn hobby; eten. In deze blogpost beantwoord ik enkele van jullie veel gestelde vragen over geld verdienen met bloggen.

geld verdienen met bloggen

Hoe ben je ooit begonnen?

Laat ik eerst even antwoord geven op de vraag waarom ik ooit begonnen ben. Want daar begint het eigenlijk écht. Voordat je aan een nieuwe uitdaging zoals een blog begint, moet je je afvragen waarom je dit wilt. Ik houd van schrijven en heb ik het verleden al meerdere blogs gehad. Dat waren knutsel/DIY blogs waarop ik mijn creaties toonde. Toen ik ontdekte dat je ook lekker creatief kunt zijn in de keuken, leek het me leuk mijn keuken geknutsel te delen. Daar begon mijn blog avontuur. Wat je je moet beseffen is dat de eerste paar maanden tot jaren (bijna) niemand je blog leest. Die eerste periode houd je dus alleen vol als je je blog met de juiste reden begonnen bent en je er zelf oprecht enthousiast over bent.

Vaak krijg ik de vraag of ik tips heb voor beginnende bloggers en ik merk dat veel mensen het spannend vinden de stap te zetten om hun blog daadwerkelijk online te zetten. Mijn grootste tip is tegelijkertijd ook een van de grootste clichés, maar hij is zo waar: Start before you’re ready. Je leert dit echt door het gewoon veel te doen. Je kunt wel wachten tot alles perfect is, maar ik ben bang dat je blog dan nooit online komt. Begin dus gewoon, experimenteer lekker en stel jezelf gerust met de gedachte dat de eerste paar maanden toch alleen je moeder trouw je blog bezoekt. Heel veel kun je dus niet verkloten.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Het hele leven is inspiratie voor mij. Als ik door de supermarkt loop en ik spot een nieuw product, mooie groente of 35% korting sticker gaat mijn hoofd meteen denken in smaak combinaties, kleuren op het bord en lekkere recepten. Maar ook online op Pinterest en Instagram vind ik veel ideeën. Dat wil niet zeggen dat ik recepten letterlijk kopieer, maar als ik opeens allemaal pastasalades voorbij zie komen op Instagram inspireert dat mij om zelf ook weer eens een recept voor pastasalade te maken. En dan zijn er natuurlijk nog de stapels kookboeken en kooktijdschriften waar ik uren door kan bladeren. Tja, inspiratie is echt overal, als je er maar op let.

Wat is jouw routine, hoe ga je te werk?

Ik zal even mijn routine beschrijven wanneer ik een nieuwe blogpost met recept maak. Eerst bedenk ik wat ik ga maken. Ik heb een boekje waarin ik alle recept ideeën opschrijf die me te binnen schieten. Als ik dan een kookdagje houd, kies ik een aantal van die recepten uit. Vervolgens schrijf ik het volledige recept alvast uit. Ik kan vaak al redelijk een recept uitschrijven op papier zonder het te koken. Na vier jaar bloggen zit er een hoop basisinformatie over portiegroottes en smaakcombinaties in mijn hoofd. Vervolgens doe ik boodschappen, dat zijn soms echt tassen vol ingrediënten. Thuisgekomen ga ik aan de slag. Ik leg het uitgeschreven recept op mijn aanrecht en ga daarmee aan de slag. Al kokende maak ik vaak nog wat aanpassingen aan het recept. Als het gerechtje af is bouw ik mijn geïmproviseerde fotostudio op. Ik leg een oude marmeren plaat die ik ooit op Marktplaats vond op tafel, daar zet ik een mooi achterwandje tegenaan en ik gebruik een stuk karton aan de zijkant om het licht te reflecteren. In dat studiootje zet ik mijn gerecht, wat ik vervolgens aankleed met wat ‘fotoprops’; theedoeken, bordjes, bestek, bloemen of wat losse ingrediënten. Ik maak van zo’n setting altijd meerdere foto’s vanuit verschillende hoeken. Dan zit het leuke werk erop en volgt mijn meest gehate klusjes: de puinhoop opruimen. Ik heb een vrij kleine keuken die binnen no time helemaal vol met afwas staat. Het echte werk zit er dan op, maar daarna volgt nog een hoop digitaal werk. Ik bewerk mijn foto’s allemaal in Lightroom. Daarin maak ik ze vaak wat lichter, zet ik de contrasten en schaduwen wat aan en knip ik ze vaak wat bij. De laatste stap is het schrijven van de blogpost. Ik typ eerst een verhaaltje over het recept. Daarin vertel ik waar ik de inspiratie voor dit recept vandaan haalde of waarom ik het zelf zo lekker vind. Ook typ ik het recept uit, zodat jullie er ook mee aan de slag kunnen. Op deze manier werk ik al mijn blogposts uit. Ik post elke woensdag en vrijdag een nieuw recept, maar ik probeer wat vooruit te werken. Mijn streven is altijd om de blogposts voor twee weken vooruit al klaar te hebben staan, maar helaas lukt dat niet altijd.

geld verdienen met bloggen

Heb je een geweldig netwerk of hoe kom je aan opdrachten?

Tja, na vier jaar bloggen heb ik inderdaad een mooi netwerk opgebouwd, terwijl ik vroeger altijd dacht dat netwerken verschrikkelijk was. Gelukkig wordt ik er steeds beter in. Netwerken kun je online en offline aanpakken. Wat betreft het offline netwerken, laat ik regelmatig mijn gezicht zien bij events voor foodbloggers, maar ik bezoek ook beurzen zoals de Horecava (tja, als er eten is, dan ben ik er). Op dat soort events is het soms gewoon een kwestie van ballen hebben en de juiste mensen aanspreken. Zorg dat je een stapeltje visitekaartjes bij hebt en maak een praatje. Gelukkig heb ik nu hele mooie visitekaartjes, thanks to drukwerknodig.nl. Ik was al lang op zoek naar kaartjes in de vorm van mijn logo. Bij drukwerknodig.nl kunnen ze kaartjes in elke gewenste vorm maken, dus nu heb ik kaartjes in mijn eigen kenmerkende stijl. Ik ben er super happy mee en zou ze het liefst overal rondstrooien. Mocht je helemaal los willen gaan met de promotie van je kersverse blog, dan kun je er ook terecht voor posters of roll-up banners.

Maar dan is het eerste contact gelegd en is er vaak nog niet direct een samenwerking. Als ik kennis heb gemaakt met een leuk bedrijf waarmee ik graag zou willen samenwerken stuur ik wel eens een mail met een samenwerkingsvoorstel. Ik ben niet zo’n fan van standaard mailtjes die je copy en paste naar tien verschillende bedrijven. In plaats daarvan maak ik een mooi vormgegeven documentje waarin ik een concreet voorstel doe met wat ik voor een merk zou kunnen betekenen. Vervolgens is het fingers crossed en hopen dat zij ook een mooie match met mij zien.

Gelukkig gaat dit proces ook vaak andersom en word ik regelmatig benaderd door bedrijven die mijn blog of Instagram account tegen zijn gekomen. Zij vragen dan of ik interesse heb in een samenwerking. Vervolgens mailen we wat heen en weer en is de samenwerking geboren.

Een laatste optie is het gebruik van PR bureau’s of influencer platforms. In Nederland zijn er verschillende influencer platforms zoals influentials.com of Join. Deze platforms zijn eigenlijk een soort marktplaats voor samenwerkingen. Als influencer schrijf je je op deze sites in en je ziet vervolgens allemaal opdrachten voorbij komen. Als er een opdracht tussen zit die je aanspreekt geeft je aan dat je interesse hebt in deze opdracht. Vervolgens maakt het betreffende bedrijf een selectie uit influencers waar zij graag mee willen samenwerken. Een PR bureau is ook zo’n bemiddelende tussenpersoon. De bureau’s worden ingehuurd door bedrijven om een mooie campagne op te zetten. Het PR bureau zoekt vervolgens bloggers en influencers die bij de campagne passen. Ze doen een voorstel en als je daarmee akkoord gaat heb je weer een samenwerking binnen.

Zo. Dat is een behoorlijk lang antwoord op een korte vraag, maar er is simpelweg niet één manier om samenwerkingen aan te gaan. Soms is het geluk hebben dat een bedrijf toevallig op jouw Instagram kanaal terecht komt, soms is het de stoute schoenen aantrekken en zelf een bedrijf benaderen en soms loop je gewoon iemand tegen het lijf en raak je aan de praat. Wat betreft al die samenwerkingen gaat mijn voorkeur wel altijd uit naar bedrijven die een langdurige samenwerking met je aan willen gaan. Zo weet je op den duur wat je van elkaar verwacht en dat maakt het erg fijn om samen te werken.

Hoe bepaal je een prijs voor je opdrachtgever?

Tja, dit is volgens mij dé vraag in influencerland. Echt een eenduidig antwoord heb ik ook niet op die vraag. Zelf werk ik meestal niet met een uurtarief maar met een tarief per Instagram post of per blogpost. Die tarieven zijn bij mij in de afgelopen jaren tot stand gekomen en nog steeds pas ik ze wel eens aan. Ik spreek regelmatig andere foodbloggers en dan overleggen we wat een goede prijs is. Ik merk dat de foodbloggers in mijn omgeving daar erg open over zijn. Als ik zelf twijfel over het tarief dat ik moet vragen voor een bepaalde opdracht, stuur ik een aantal collega foodies een vraagje wat zij in mijn geval zouden doen.

En wat ik belangrijk vind, is dat je je goed voelt bij het tarief dat je hanteert. Toen ik net begon vond ik het uberhaupt mega spannend om geld te vragen voor mijn werk. Inmiddels weet ik gewoon dat mijn werk geld waard is en heb ik totaal geen moeite meer met het sturen van een factuur na een opdracht. Toch vind ik het ook elke keer weer spannend om mijn tarief iets te verhogen. Ik denk dat je daarin zelf mee moet groeien.

En tot slot, ik doe ook wel eens dingen gratis. Soms kom ik in contact met een toffe start-up met een grote gunfactor. In zo’n geval doe ik wel eens een onbetaalde samenwerking in ruil voor een berg karmapunten.

Hoe ziet een mediakit eruit?

Een mediakit is een documentje waarin je aan bedrijven kunt laten zien wat je aanbiedt. Er zijn vast officiële richtlijnen voor wat je in een mediakit hoort te zetten, maar net als met de hele blog-situatie doe ik dat op mijn manier. In mijn mediakit stel ik mezelf even voor, laat ik mijn statistieken zien, beschrijf ik kort mijn aanbod en bijbehorende prijzen en laat ik twee voorbeelden van mooie, langdurige samenwerkingen zien. Ik kan er nog lang over uitweiden, maar eigenlijk kun je beter zelf even een kijkje nemen. Hieronder zie je de voorpagina van mijn mediakit en een linkje naar het pdf bestand van mijn mediakit. Oh ja, dit is mijn openbare mediakit, dus ik heb mijn adresgegevens en tarievenlijst er even uitgehaald.

Mediakit Gewoon Hanne openbaar

#spon, #sponsored, #samenwerking

En dan nog even dit. Ik ben enorm dankbaar voor alle samenwerkingen die ik mag doen. Op die manier kan ik jullie vermaken met mijn culinaire inspiratie en kan ik mijn huurbaas tevreden houden. Ik vind het wel belangrijk om altijd eerlijk te zijn wanneer ik betaald krijg voor een blogpost. Je vindt dit altijd onderaan de post. Verder verandert dat weinig aan mijn mening over het product, want ik werk alleen samen met merken waar ik achter sta.

En je had het misschien al door, maar deze blogpost is inderdaad ook #spon of #samenwerking. Ik kreeg namelijk een gratis stapel visitekaartjes van Drukwerknodig.nl, en daarom noem ik ze in deze blogpost. Tja, die kaartjes zijn ook gewoon te tof om niet te benoemen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply